Moje Złote Myśli

Korzystając z zaproszenia „Polek na Obczyźnie” ja również dzielę się moimi złotymi myślami 🙂

1. Imię/kraj/miasto

Agnieszka/RPA/Johannesburg

Skyline-JOHANNESBURG-South-Africa-night

2. najfajniejsze

To co najbardziej chyba podoba mi się w RPA to totalny luz.
Jest to widoczne w zachowaniu które cechuje brak pośpiechu (jak już wspominałam na blogu „locale” mają trzy określenia na czas w nieokreślonej przyszłości zawierające słowo „teraz” i absolutnie nie oznaczającej teraz 🙂 te słowa to now, just-now i now-now.
Poza zachowaniem ten luz jest widoczny w sposobie ubierania, galerie handlowe, centra rozrywki, teatry pełne są ludzi ubranych w cokolwiek, od garnituru czy koktajlwą sukienkę, poprzez jeansy i koszulę po szorty i klapki- w których można się wybrać nawet do modnej restauracji.

3. najpiękniejsze

W RPA jest wiele przepięknych miejsc, Blyde River Canyon, Table Mountain czy wręcz cały Capetown. Jeśli miałabym ograniczyć się do Johannesburga, to byłyby to kwitnące drzewa jacarandy które w październiku zamieniają ulice w fioletowy tunel… Przepiękne!

4. ciekawe

Gauteng (prowincja w której leży Johannesburg) praktycznie leży na górach złota – aż 40% tego kruszcu pochodzi z okolic Johannesburga. Jest to również największe miasto na świecie nie leżące w pobliżu naturalnego żródła wodu (takiego jak morze, jezioro czy rzeka). RPA jest żródłem 80% wydobywanych diamentów i ok 50% złota.

5. coś pysznego

Mieszkańcy RPA są wyjątkowo mięsożerni, więc ich specjały to mięcho w różnych formach. Moje ulubione to Biltong – mięso suszone w przyprawach i ziołach, dla przeciętnego, mniej mięsożernego Polaka brzmi to może niespecjalnie, ale po spróbowaniu bardzo uzależnia.
Polecam też Bunny Chow – jest ćwiartka chleba wypełniona curry o ulubionym składzie.  Taki specjał istnieje chyba tylko w RPA, ani Hindusi, ani Pakistańczycy, ani inni światowi pożeracze curry nie łączą tej potrawy ze zwykłym chlebem…


No i oczywiście lokalne wino, towar eksportowy RPA, nie ma chyba innego takiego kraju w którym butelkę dobrego wina można kupić za 10 zł. Moje ulubione to Tall Horse Merlot. Mniam 🙂

6. uwielbiam

Wszystko co się wiąże z leniuchowaniem przy wodzie albo na basenie. Tutaj prawie każdy ma w ogródku basen. Nawet jeśli jest nieduży to pozwala na swobodne unoszenie się na wodzie na wielkim dmuchanym kole z lampką wina i fajną książką czy patrzenie wieczorem w gwiazdy…

7. nie cierpię

Zimowych wieczorów – zimno na zewnątrz i równie zimno nieogrzewanym, nieocieplonym domu w którym wieje przez każdą szczelinę w oknie czy drzwiach… Doskonale w tych warunkach sprawdza się szara taśma techniczna, którą zakleić można każdą dziurę… W zasadzie wiele rzeczy można zrobić z jej pomocą 🙂

Poza tym nie cierpię jeszcze tego, że każdą najmniejszą nawet sprawę w urzędzie załatwia się tu godzinami… Wiem, to ten luz, który tak mi się wcześniej podobał ;-P

8. do pozazdroszczenia

Przepiękne krajobrazy i bezkresne przestrzenie. W RPA w dalszym ciągu można mieć plażę tylko dla siebie, a przemierzając Kalahari czuć się za pan brat z nieokrzesaną naturą. I jednocześnie móc wakacje spędzić w luksusowym kurorcie czy na zakupach. RPA ma wszystko – dlatego mieszkańcy RPA często nie bardzo mają ochotę podróżować…

blyde-river-canyon 

9.dziwaczne

Znalazłam gdzieś informację, że 70% ludności korzysta z porad lokalnych szamanów i medycyny naturalnej… Fakt, służba zdrowia (ta ogólno-dostępna) jest kiepska więc medycyna naturalna to normalna sprawa w tej sytuacji. No ale żeby wierzyć, że zabicie królika i zrobienie jakiejś mikstury z jego krwi pomoże w karierze???

10. brakuje mi tutaj

Może to dziwne, ale najbardziej brakuje mi tu transportu publicznego. Tego, żeby sobie wyjść, wsiąść w autobus, spotkać się ze znajomymi wieczorem na drinka i nie martwić się o to, jak wrócić i co zrobić z samochodem… No i za mało jest kafejek i restauracji na zewnątrz – choć muszę przyznać, że centra rozrywki w stylu Las Vegas też mają swój urok…

9 thoughts on “Moje Złote Myśli

  1. Drodzy – ponieważ padło już kilka pytań na ten temat (oraz wyniki pokazują mi, że jedną z najczęściej wyszukiwanych fraz jest „targ pod kościołem” 😉 podaję adres owego słynnego polskiego kościoła 😉

    Kościół św. Józefa Robotnika
    49 Ivy Road, Norwood
    2192 Johannesburg
    Posługujący: Ks. Faustyn Jankowski TChr
    Tel.: 0117282339
    msza: 9.30 (po mszy rozpoczyna się targ, trzeba troche poczekać aż się Gospodynie rozłożą z towarem)

  2. Podzielam opinię o zimowych wieczorach! brrr! na samą myśl aż mnie trżęsie 😦 pod tym kątem czerwiec i lipiec to nic przyjemnego. Poza tym też wsiadłabym w tramwaj i ruszyła z książką na drugi koniec miasta, gdziekolwiek.
    Witam w klubie 🙂

  3. No a tu właśnie tych w torebce nie ma… Generalnie jest to, co ktoś umie przyrządzić z naturalnych składników…
    Moja koleżanka strasznie była zdziwiona, gdy jej powiedziałam, że nie kupi tu kisielu Dr. Oetkera 🙂
    Sklepu polskiego też tu niema, a restauracja (jedyna w RPA i podejrzewam w Afryce) jest koło Durban… Tylko ten mały targ pod kościołem…

  4. Dzięki 🙂 bardzo lubię żurek w chlebie 🙂 tylko ten chleb tutaj nie jest taki jak nasz, można kupić coś co podobnie wygląda ale smak jest inny.
    A ogórki koszone można kupić pod polskim kościołem, tak samo jak bigos, żurek, barszczyk czy pierogi 🙂
    Pozdrawiam!

    • Serio??? To nawet u mnie tego wszystkiego nie ma. Tzn. znajdzie sie czasem ogorki, a i jakis barszczyk w torebce ze sklepu rosyskiego, ale takiego typowego polskiego sklepu czy stoiska nie mam w poblizu 😦

  5. pierwsza osoba, która nie pisze o ogórkach kiszonych 🙂

    och wygrzałabym się w takim pięknym słońcu, tutaj dziś -8 (a tylko tydzień do wiosny 😦 )
    podpowiedziałaś mi fajny pomysł na podanie mięsnego dania 🙂 dziękuję (chociaż w Polsce jest żur w chlebie, to jakoś bym nie wpadła, żeby pakować do tosta)

    zazdroszczę tych wspaniałych widoków 🙂

Co o tym myślisz?

