Praca w RPA: wizy i administracja – czyli papierkowa robota

W poprzedniej notce dotyczącej pracy w RPA przybliżyłam co nieco specyfikę rynku pracy i problem z którym boryka się RPA – czyli drenaż mózgów.
Jeśli zachęciło was to do poszukiwania pracy w tym pięknym kraju, to zanim jeszcze zaczniecie poszukiwania i podejmiecie pewne trudne do odwrócenia decyzje, należy wziąć pod uwagę jeden kluczowy element.

O PRACĘ I ODPOWIEDNIA WIZĘ STARAMY SIĘ PRZED WYJAZDEM!!!

Jedynym z zasadzie wyjątkiem od tej reguły może być sytuacja, gdy to firma nas wysyła na koniec świata i wszystko sama organizuje – ale nawet wtedy, warto się dopytać jak będzie wyglądała sprawa naszego życia na miejscu jeśli sprawy wizowe będą się opóźniać.
Bo może się ukazać, ze bez pozwolenia na prace firma nie będzie w stanie nam zapłacić, bank nie otworzy konta, a urząd celny nie wyda „mienia przesiedleńczego” bez słonych opłat…
I co wtedy? Ano jak dobra firma to da zaliczkę… Ale lepiej to wiedzieć od początku niż się stresować już na miejscu i zastanawiać nad powrotem…

Chcąc przyjechać do RPA do pracy mamy do wyboru następujące rodzaje wizy:

  1. Wiza transferowa (intra-company transfer permit) – dla pracowników już zatrudnionych w oddziale tej samej firmy w innym kraju.  Ważna do 2  lat,  po upływie których w wyjątkowych przypadkach można ja przedłużyć o pół roku. Najłatwiejsza w uzyskaniu, ale nie pozwala na zmianę pracy.
  2. Ogólne pozwolenie na prace (general work permit) – typowa praca na kontrakcie dla konkretnego pracodawcy. Ta kategoria obejmuje większość przyznawanych pozwoleń. Podobnie jak wiza transferowa nie pozwala na zmianę pracy (procedura rozpoczyna się od nowa). Ten rodzaj wizy generalnie przyznawany jest na 3 lata (z możliwością przedłużenia). Przyznawana zazwyczaj na wykonywanie pracy na stanowiskach gdzie potrzebne są zarówno wysokie kwalifikacje jak i doświadczenie zawodowe.
  3. Pozwolenie „kwotowe” (quota work permit) – przyznawane z myślą o poszczególnych sektorach które są w danym momencie rozwijane, lub gdzie brakuje pracowników. Ten rodzaj pozwoleń zazwyczaj wydawany jest inżynierom, technikom, operatorom maszyn, konstruktorom. Doświadczenie jest tu bardziej istotne niż kwalifikacje, kontrakty zazwyczaj krótkotrwale (do roku), ale mogą być odnowione.
  4. Pozwolenie dla wysoko kwalifikowanych (exceptional skill permit) – to oczywiście najbardziej pożądany rodzaj wizy! Pozwala na przyjazd do RPA i poszukiwanie pracy na miejscu. Dozwolona jest  zmiana pracodawcy, a wiza wydawana jest na okres do 5 lat. Kwalifikacje musza być zweryfikowane przez South African Qualifications Authority (SAQA).

Więcej informacji o wymienionych pozwoleniach znajdziemy na stronie Home Affairs. Mozna sie rowniez skontaktowac z Ambasada RPA (00-675 Warszawa ul. Koszykowa 54, tel. 022 625 62 28 tel. 022 625 62 33 tel. 022 625 72 39 fax. 022 625 62 70)

Czy wspominałam już, ze O PRACĘ I ODPOWIEDNIA WIZĘ STARAMY SIĘ PRZED WYJAZDEM?
A o to dlaczego…

RPA to kraj w Afryce. A w Afryce czas płynie inaczej.
Pamiętacie chyba Króla Lwa i słynne wyrażenie „Hakuna Matata”?
Otóż to wyrażenie jest tak samo prawdziwe w RPA jak i w Kenii skąd pochodzi, choć tutaj funkcjonuje pod określeniem T.I.A. (This Is Africa)
Zapomnijcie o pospiechu, o tym, ze coś trzeba wykonać teraz, już, bo bez tego coś się zawali.
Nic się nie zawali… Co najwyżej będziecie siedzieć w RPA, bez pozwolenia na prace, bez wizy (bo turystyczna jest ważna tylko 30 dni), na niewielkich zaliczkach z firmy (bo dużo gotówki niebezpiecznie z sobą nosić) i czekać… czekać…
Bez ciuchów (oprócz tych które się w jedna walizkę zmieściły) bo bez wizy nie da odprawić bez zapłacenia podatku i cła…
Wyjazdy zagraniczne w okresie bezwizowym nie są zalecane, no bo przy wyjeździe zazwyczaj czeka kara… za brak ważnej wizy.
No i z powrotem tez mogą nie wpuścić…

Procedura załatwiania wizy w Polsce czy innym europejskim kraju trwa ok. 6 tygodni (od złożenia wszystkich wymaganych dokumentów).
W RPA ta sama procedura trwa ok. 6 miesięcy…
Naprawdę warto poczekać!

cdn

Przeczytaj także:

Koszty życia w RPA – opieka zdrowotna
Koszty życia w RPA – opieka nad dziećmi i edukacja
Koszty życia w RPA – podstawowe wydatki
Praca w RPA: kto, co, gdzie i za ile – czyli w końcu trochę konkretów 😉
Praca w RPA: wizy i administracja – czyli papierkowa robota
Praca w RPA: BBBEE – czyli wyrównywanie szans

Advertisements

6 thoughts on “Praca w RPA: wizy i administracja – czyli papierkowa robota

  1. Pingback: Życie w RPA – raj na ziemi czy istne piekło? | Blondynka w Krainie Tęczy

  2. Witam,
    Orientujesz sie moze jak uzykas zaswiadczenie o niekaralnosci z Polski bedac juz w RPA? Przebywam obecniena dwuletnim Relatives Permit, ale wkrotce bede mogl sie starac o permanent permit, dlatego tex musze skompletowac wszystkie dokumenty ponownie bo wazne byly tylko przez 6 miesiecy. Przebywam obecnie w Cape Town, wiec zastanawiam sie czy mozna takie zaswiadczenie uzykas droga pocztowa (tak jak bylem to w stanie zrobic w UK) czy bede tez musial wybrac sie do konsulatu osobiscie. Jedyne co znalazlem na stronie konsulatu to kwota jaka musze zaplacic…

    • Najlatwiej poprosic kogos z rodziny, mysle ze droga pocztowa albo przez ambasade tez jest to mozliwe, ale nie probowalam. Mnie zawsze wysyla moja mama. Koniecznie poleconym albo kurierem bo czasem przesylki gina.
      Aha, aplikacja „permanent” trwa bardzo dlugo, czasem nawet dwa lata. W tym czasie powinienes miec wazny „temporary residence” wiec prawdopodobnie bedziesz musial zlozyc dwie aplikacje w tym samym czasie. Nie wiem, czy to jest konieczne, mnie tak doradzili w Deloitte, no ale oni maja z tego pieniadze.

      • Dzieki za informacje! Myslalem, ze takie podanie musi byc z obecnym adresem zamieszkania itd. Przynajmniej jedno z glowy. Rozgladalem sie na exapt forum i widze ze faktycznie prawie kazdy tam pisze, ze czas oczekiwania na permanent permit to nawet 2 lata czyli obecny tymczasowy nie daje rady. Przyzwyczajenie sie do African time zajmie mi chyba dluzej niz myslalem 😉 bo przeciez wszystko sie dzieje just now 😉
        Dzieki i pozdrawiam!

  3. Witaj Kuba, odpowiadam na forum, bo inni tez mogą być zainteresowani.
    Firma musi Ci wysłać ofertę pracy/ kontrakt.
    Następnie mogą wybrać, czy starają się o wizę dla ciebie sami, czy przesyłają ci potrzebne dokumenty i starasz się w Polsce.
    Wymagane dokumenty:
    – kontrakt/ oferta (podpisana przez obie strony)
    – oświadczenie, ze jestes odpowiednim kandydatem na oferowane stanowisko oraz, ze firma nie znalazła nikogo na rynku lokalnym (firma) (Letter of Undertaking) oraz e pokrywają ewentualne koszty repatriacji
    – uzasadnienie swojej decyzji (Motivation Letter)
    – forma BI-1738
    – opinia lekarza (Medical Certificate – na specjalnym druku)
    – wynik prześwietlenia płuc (Radiological Report – na specjalnym druku)
    – zaświadczenie o niekaralności (przetłumaczone na angielski)
    – dokumenty potwierdzające kwalifikacje (przetłumaczone na angielski)
    – bilet powrotny
    – paszport ważny przynajmniej 30 dni PO wygaśnięciu oczekiwanej wizy
    Wszystkie dokumenty powinny być do ściągnięcia ze strony (do sciagniecia ze strony http://www.residencepermit.co.za/temporary-residence-exchange-permit.php).
    Mozna poprosić jakieś lokalne biuro o pośrednictwo, ale nie jestem pewna, czy warto, lepiej chyba skontaktować się z Ambasada RPA i omówić temat.
    Pozdrawiam!

  4. Witam.
    Chciałbym wyjechać do RPA, do pracy. Mam tam zagwarantowane stanowisko, ale jak wiadomo potrzebna jest wiza. W RPA mam siostrę, która mieszka tam od kilku lat i jest w związku małżeńskim z obywatelem tego kraju. Pierwszy raz będę starał się o wizę stąd moje pytanie, co powinienem teraz zrobić? Dodam, że byłem raz w RPA przez 30 dni. Jeśli ktoś mógłby mi pomóc, proszę o kontakt na: kuba.whisperwind@gmail.com
    Za wszelką pomoc z góry dziękuję i pozdrawiam.

Co o tym myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s