Muzyka RPA – Johnny Clegg

Pisząc o muzyce RPA nie można nie wspomnieć o jeszcze jednym twórcy, który na dobre wrył się w historie muzyki tego kraju. To Johnny Clegg, biały człowiek tworzący afrykańska muzykę – z korzeniami w Wielkiej Brytanii, na Litwie a nawet w Polsce.
Już jako młody chłopak interesował się kulturą zuluską, w 1969 roku wraz z zuluskim muzykiem Sipho Mchunu założył pierwszy mieszany zespół – Juluka. Ponieważ było to wtedy niezgodne z prawem, jego muzyka nie była odtwarzana w mediach RPA – rozgłos zdobywał wiec jedynie koncertując i rozprowadzając albumy.
Zespół wydal 9 płyt, ale rozpadł się w 1986 roku (choć później już w roku 1997 Johnny Clegg jeszcze raz spotkał się ze swym starym muzycznym partnerem i wydal kolejna płytę) a na jego miejsce Clegg stworzył nie mniej popularny zespół Savuka.
Zarówno teksty ja i brzmienie przepojone są historia RPA. Łączą dźwięki afrykańskie z europejskimi, ale zdecydowanie dominuje rytmiczna afrykańska nuta. Wiele tekstów ma wymowę polityczna.
„Impi” poniżej to jeden z moich ulubionych utworów, doskonale oddający atmosferę utworów Johnnego Clegga.

Jest jednym z niewielu białych muzyków słuchanym i docenianym przez czarnych.
Do tego stopnia, ze obecny król zuluski uznał go za… swego przybranego syna. W 1987 roku na cześć Nelsona Mandeli, który wtedy jeszcze przebywał w wiezieniu stworzył utwór “Asimbonanga” (poniżej) – kilka lat później podczas odtwarzania tego utworu podczas koncertu we Francji, przebywający tam własnie Mandela dołączył do Johnnego na scenie i zaśpiewał razem z nim.

Johnny Clegg – biały Zulus. A nawet nieco mniej przyjaźnie przez tych co go nie lubią, biały Murzyn.
Trudno znaleźć punkt odniesienia w twórczości polskiej, najbliżsi byliby chyba Kaczmarski i Gintrowki – ale tylko pod względem tekstów.
Bo mimo całej swojej dość ciężkiej treści Muzyka Johnnego Clegga jest lekka i wpada w ucho.
Przesycona dźwiękami bębnów djembe, sanz, afrykańskich gitar i cymbałów – rytmiczna i jednocześnie nostalgiczna.
Tak jak Miriam Makeba czarowała głosem, tak Johnny Clegg czaruje brzmieniem.

Advertisements

2 thoughts on “Muzyka RPA – Johnny Clegg

  1. Wlasnie przygotowujemy sie do kolejnego koncertu na koniec roku szkolnego, i w tym roku wybralam temat „Dookola swiata” i oczywiscie jeden z krajow to RPA. I grupa reprezentujaca ten kraj bedzie tanczyc oczywiscie do jednego z utworow Clegga, jeszcze nie wiem ktorego. Moze zmiksowanej wersji Woza Friday. A taniec uloze ja! 🙂 Bede sie inspirowac wspomnieniami z jego koncertow z przed lat.

Co o tym myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s