Muzyka RPA: afrykański folk-pop

Folk-pop i folk-rock to bardzo popularne na świecie gatunki, wystarczy przypomnieć sobie polskich Golców, irlandzkich Pogues czy irlandzko-amerykański Flogging Molly. To moje ulubione zespoły z tego gatunku – oczywiscie nie wyczerpuja one listy.
W RPA najczesciej możemy usłyszec lżejszą, „pop’ową” wersję. O Johnnym Cleggu, klasyku tej grupy juz pisałam. Johhny Clegg to już w zasadzie klasyk (również ze względu na wiek). I wcale nie ustępują mu jakością wykonania twórcy młodszej generacji. O ile twórczość Clegga zawiera wiele tekstów historycznych, o tyle utwory przedstawicieli młodszego pokolenia są po prostu miłe w słuchaniu – lekkie i przyjemne.
Wszystkie mają ten sam element – afrykańskie dźwięki porywające pupę (bo w Afryce) tańczy głownie pupa) do tańca.

Gdy po raz pierwszy usłyszałam piosenkę „Couch Potato” Short Straw, przypomniały mi się moje młode beztroskie lata spędzone w UK. Kiedy indziej obejrzałam teledysk, i już mi nie bardzo do mnie pasował 😉
Short Straw to dość młody jeszcze zespół, który na początku swocih lat (2008-2011) praktycznie całkowicie wymienił załogę”. W obecnym składzie tworzą of czerwca 2013 roku. 
Wydali dwie płyty, jedna z ich popularnych piosenek trafiła do programu reklamowego Nissana X-Ttrail, a inne (Couch Potato, Good Morning Sunshine, Bikini Weather) przez dłuższy okres czasu plasowały się w czołówkach lokalnych list przebojów. Grupa na pewno jest obiecująca i jeszcze dużo ma przed sobą. Poniżej Couch Potato:

Connell Cruise to kolejny młody artysta, który karierę ma jeszcze całkiem przed sobą. Na razie wydał jeden album, z którego singiel „Into the Wild” zaczyna cieszyć się popularnością i wchodzić na lokalne listy przebojów. Póki co – na YouTube jest tylko „preview”, niestety nie znalazłam całego utworu.

Freshly Ground po raz pierwszy usłyszałam w Polsce… Było to w Boże Narodzenie 2007 roku. Na europejskie listy przebojów dostała się ich piosenka „Pot Belly”, która w brzmieniu bardzo mi przypominała utwory całkiem nieafrykańskiego zespołu „Beautiful South”.
Dopiero później dowiedziałam się, że jest to w sumie dość znana już grupa z RPA.
Z racji tego, że członkowie zespołu pochodzą z RPA,Zimbabwe i Mozambiku, są grupą dość wszechstronną – tworzą zarówno afro-pop, jak i folk, jazz i indie. Choć 2010 roku byli grupą wspomagającą Shakirę w piosence Waka Waka, ich twórczość zakwalifikowałabym do nieco bardziej ambitnej niż tworczość Shakiry… Posłuchajcie – Zolani, ich solistka ma naprawdę piękny głos!

No i na samym końcu dodaję jeszczę jednną z moich ulubionych przedstawicielek afro-popu, choć nie pochodzącą z RPA. Jest nią Nneka – pochodząca z Nigerii, mieszkająca w Niemczech.
„Wrzucam” ją tutaj, bo jej twórczość charakteryzuje muzyczna multikilturowość, tak typowa również dla RPA.
W poniższym utwoże usłyszycie rytmu afrykańskie, europejskie, hinduskie a nawet gdzieniegdzie orientalne.
Inne jej utwory utrzymane są w vbardziej jednolitym tonie, ale poniższa piosenka wyjątkowo mi się podoba!

Zdjęcie Zolani z Freshly Ground (nagłówek wpisu): Colleen van Rensburg

12 thoughts on “Muzyka RPA: afrykański folk-pop

  1. Connell Cruise to mój ulubiony artysta. Dziękuję za podanie nam jego piosenki.
    Ale ten Coach Potato jakoś mi się nie pokazuje. Może robię coś nie tak? Myślałam że on z Kanady, ale może się mylę, bo to nie mój rodzaj muzyki.

      • Faktycznie, tu chodzi o Shortstraw. Zmylił mnie tytuł, bo podałaś linka do niepracującej strony.
        Cały czas że mną walczysz. Dlaczego chcesz reklamować mój adres IP? Czy robię coś złego?
        Może dlatego że krytykuję Milady?
        Jeśli pisze głupoty? Nie wiem nic o UK, ale wiem że squters w RPA nie mają nic wspólnego z kucaniem. Może chodzi tam o sikanie?

        • Droga Wiesiu, nie walcze z Toba, tyko z Twoim zwyczajem podawania „wkrainieteczy” jako SWOJ nick, oraz adresu mojego bloga jako adres TWOJEJ strony – czym nieustannie zmuszasz mnie do edycji postow.
          Co do tresci komentarzy – to masz prawo pisac co chcesz, sam fakt, ze nie kasuje Twoich komentarzy oznacza chyba, ze mi nie przeszkadzaja?

          Strona juz dziala – najwyrazniej poprzedni link zostal usuniety.

          A Milady pisala o UK, nie o RPA.

          • Cieszę się że cały czas mnie lubisz.

            Napisz nam jeszcze, które stacje radiowe są twoim zdaniem najlepsze?
            Czy lubisz Metro? A może 5FM? Nie sądzę że lubisz Highveld.
            Ja słucham w samochodzie zawsze 5FM. Nie mam radia w domu.

          • No to sie akurat pomylilas. Obydwoje sluchamy Five, Highveld albo Talk.
            Dlaczego uwazasz, ze nie slucham Highveld? Stacja nie specjalnie ambitna, ale w tle mi generalnie nie przeszkadza.
            Czesem slucham tez afrykanskich stacji bo graja fajna muzyke.

  2. Moja siostra przywiozła bardzo fajna muzykę klubową z RPA. fajne rytmy afrykańskie połączone z tanecznymi housami. Podobo na imprezach w Townshipie tak grają 🙂

    • Millady, ten twój wpis o „squatters” to całkowite bzdury. Co ma nielegalne zajmowanie budynąw wspólnego z kucaniem? Chyba opiłaś się zanim popełniłaś ten wpis.

      • Chyba skomentowalas niewlasciwego bloga – mam nadzieje, ze nie pod moim nickiem nie komentujesz innych blogow, jak to masz w zwyczaju z moim (zmuszajac mnie do edycji). By the way – jesli dalej bedziesz podawala w nicku mojego nicka, to JA zaczne podawac TWOJ adres IP. Tak bedzie fair.

      • Wiesiu. Mogę tylko napisać, że tak było i takie było wtedy prawo w UK. Nazywając to bzdura wykazujesz sie tylko ignorancją. Jeśli nie wierzysz mi a interesuje Cię ten temat na pewno znajdziesz więcej informacji gdzie indziej. Z tego co wiem konserwatyści niedawno zmienili prawo i wolno zajmować tylko mieszkania należące do Counsilu, czyli miejskie, już nie prywatne. Teraz już ekspertem nie jestem bo dawno temu wyjechałam. 😉

Co o tym myślisz?

