Sceniczne trasy – przełęcz Swartberg i wąwóz Meiringspoort

Przełęcz Swartberg to jedna z najbardziej scenicznych przełęczy w RPA (Western Cape). Otwarta w 1888 roku, z bokami wzmocnionymi ręcznie ułożonymi kamieniami jest nadal przejezdna i z reguły w dobrym stanie. Prowadzi przez nią trasa R328, łącząca Mossel Bay, Oudtshoorn i Prince Albert. Jest boczną trasą od popularnej R62 i moim zdaniem dużo bardziej sceniczna.
Jedyny szkopuł w tym, że spora część trasy (ta najbardziej sceniczne oczywiście) to utwardzona, żwirowa droga. Wprawdzie jest wystarczająco dobra, aby zwłaszcza gdy jest sucho pokonał ją zwykły samochód czy nawet motocykl (widzieliśmy nawet rowery, choć nie wiem czy przemierzały całą trasę) to należy ją jechać powoli i ostrożnie.

Swartberg16

Trasę zaczęliśmy w George. Aby dostać się do Oudtshoorn, gdzie trasa N12 łączy się z R328, należy najpierw przejechać przez przełęcz Outeniqa i 4 przełęcze (4 passes), które są również bardzo widokowe. Początek filmu poniżej – przed Oudtshoorn – to właśnie ten odcinek. Wyjeżdżając z Oudtshoorn kierujemy się w kierunku Prince Albert i Cango Caves.
Tuż przed Cango (oprócz jaskiń znajduje się tam również farma strusi) droga odbija w lewo w kierunku miasteczka Prince Albert i Swartberg Pass. Zjazd jest oznaczony, ale droga jest wąska, można ją więc przeoczyć.
Odcinek od tego zjazdu do Prince Albert to około 55 kilometrów z czego ponad połowa to właśnie żwirowa droga.

Przez jeszcze kilka kilometrów droga jest asfaltowa, potem przechodzi w żwirową. Przez następne 12 kilometrów wznosi się aż o 1000 m aż docieramy do Die Top (1583 m npm), najwyższego punktu przełęczy skąd rozciąga się piękna panorama.
Dalej jest trochę w dół i w górę, a potem już z górki – co nie znaczy, że łatwiej. Uważajcie na hamulce (zwłaszcza, jeśli trasę przebywacie na motocyklu). Droga wije się wąskimi zygzakami.
Nieco niżej znajdziecie po lewej stronie odnogę prowadzącą do Gamkaskloof (Die Hell), którą opiszę osobno.
Aby dojechać do Gamkaskloof potrzebny jest samochód 4×4 lub off-roadowy motocykl. Albo… znowu rower… Choć wtedy to trasa zdecydowanie na parę dni. W tym punkcie macie za sobą prawie 2/3 drogi.
Teren dalej się obniża aż dotrzecie do (prawdopodobnie wyschniętego) koryta strumienia przepływającego przez pasmo Swartberg.
Dookoła wznoszą się olbrzymie skały, najwyższa z nich to ognisto pomarańczowa Ściana Ognia (Wall of Fire), wysoka na 700 m. Nieco dalej droga znów przechodzi w asfaltową.

Swartberg30

Gdy dotrzecie do rozgałęzienia, możecie jechać dalej w lewo drogą R328 do Prince Albert, lub wrócić do Oudtshoorn alternatywną trasą – też przepiękną ale dużo wygodniejszą (w prawo). Ta druga opcja to droga R407, łącząca się z N12 niedaleko Klaarstoom, prowadząca dalej przez wąwóz Meiringspoort, wydrążony przez rzekę Groot.
Po przejechaniu przez wąwóz docieramy do niewielkiego, spokojnego miasteczka De Rust w którym można się zatrzymać na lunch albo na kawę. Dalej, trasą N12 możemy wrócić do Oudtshoorn (albo jechać jeszcze dalej 😉 )

Poniżej film z trasy – pierwsze 40 sekund to droga do przeleczy Swartberg.
Szczyt przeleczy – 1.12s.
Najbardziej sceniczna część przełęczy to dół, ok. 2.25s gdzie znajduje sie znana formacja skalna Sciana Ognia (2.55s).
Nieco dalej wąwóz Meiringsport, który jest juz w drodze powrotnej do Oudtshoorn (3.27s).
Końcówka to Outeniqua i 4 Przelecze tuz przed miasteczkiem George.
Zapraszam!

Jeśli wolicie zdjęcia, to zapraszam do galerii – zdjęcia można powiększyc klikając na nie.

14 thoughts on “Sceniczne trasy – przełęcz Swartberg i wąwóz Meiringspoort

1. Pingback: Wielka Piątka w Prowincji Zachodniej | Blondynka w Krainie Tęczy

• Wiesz, tych tras w RPA jest tak wiele, ze dlugosc i rodzaj mozna sobie dostosowac do umiejetnosci i rodzaju posiadanego motocykla. Naszym ograniczeniem w tym temacie jest to, ze jest nas trojka a na razie jeden „aktywny motocyklista” bo ja tocze boje z urzedami o ID (taki tutejszy dowod) ktory jest wymagany abb rozszerzyc prawo jazdy na kategorie motocykli. Ustawa nie przewidziala, ze w zasadzie powinien wystarczyc paszport 😉