Wakacje w Mozambiku – Ponta do Ouro

Ponta do Ouro leży na skrajnym krańcu południowego wybrzeża Mozambiku, tuż za granicą z RPA. Tak blisko, że w zasadzie możnaby pomyśleć, że to jej przedłużenie (zwłaszcza biorąc pod uwage ilość turystów z RPA, szczególnie w sezonie) – gdyby nie zmiana języka na portugalski i bardziej spartańskie warunki.
Waluta też jest inna (mozambickie Meticals o kursie mniej więcej 10Mcs do 1 Zł) ale równie dobrze można tu płacić w randach.

O ile nie przylatujecie do Maputo (stolicy kraju) to aby sie tu dostać najlepiej jest przekroczyć granicę z RPA w Farazeli, w okolicy Kosi Bay. Jest to granica przeznaczona wyłącznie dla ruchu lokalnego i turystycznego, nie znajdziecie więc tu typowych korków występujących na granicach „komercyjnych”.
Nam zdecydowanie odradzono przekraczanie przez przejscie w Komantiepoort, mimo, że jadąc z Johannesburga zdawałoby się bliżej. Naddaliśmy więc odrobinę kilometrów (przyznam, że miałam ochotę przejechać sie przez Jozini i Kosi Bay, gdzie zawsze było nie po drodze) i zdecydowanie nie pożałowaliśmy – po pół godzinie łącznie z formlnościami i czekaniem byliśmy już w Mozambiku.

Droga do Ponta po stronie Mozambiku

Do Farazeli prowadziła solidna asfaltowa droga. Niestety, kończyła sie właśnie tam, na granicy… Dalej już tylko piaszczyste trakty wyżeźbione przez setki terenówek – gdy jednen stawał sie nieprzejezdny, pojawiał sie drugi. Aby dostać sie do Ponta do Ouro należy trzymać się prawego szlaku, który na chwilę obecną oznaczony jest pomarańczowymi markerami.
My nie wiedzieliśmy wtedy o markerach i przypadkiem zboczyliśmy z trasy, naddając kilkanaście kilometrów… Drogi asfaltowej nie ma. Są tylko te piaszczyste szlaki, tak więc odradzam wyprawę standardowym samochodem, potrzebne jest coś o podwyższonym zawieszeniu, generalnie SUV’y dają radę.
Nie, żeby potrzebne były niskie biegi, po prostu powietrze w kołach trzeba spuścic do 1 bara, co powoduje utrate jakichś 5 centymetrów wysokości. Miałki piach z głębokimi koleinami jest nie do przejechania zwykłm „miejskim” samochodzikiem.

Tak, czy inaczej dotarliśmy. W zasadzie naszym punktem docelowym nie było Ponta do Ouro, tylko położone kilka kilometrów dalej Ponta Malongane, ale biorąc pod uwagę, że Ponta do Ouro to centrum rozrywki i sportów plażowo – wodnych 🙂 nie dało się go uniknąć.
Ponta przywitało nas deszczem. I dobrze, bo wygładziły się trochę piaszczyste trakty, nieco łatwiej się jechało po piachu ubitym niż takim miałkim.
Dookoła pojawiło się wiele trudnych do przebycia kałuż – najlepszym sposobem na ich przebycie było przepuszczenie jakiegoś brawurowego, czasem podchmielonego (tak, takich tam nie brakowało) kierowcy i obserwowanie jak sobie poradzi 😉

Ponta do Ouro po deszczu

Generalnie Ponta do Ouro nie specjalnie mi sie podobało.
Z jednej strony posiadało nieskomplikowany urok i luz i przypominało mi moje backpackerskie podróże. Trochę jak Sodwana Bay.
Z drugiej strony bogate RPAńskie dzieciaki szalejące dookoła kładami i terenówkami, udające (albo co gorsza, tak myślące…), że tydzień pod namiotem po przejechaniu 20 czy 30 km po piachu to jakieś wielkie wydarzenie na miarę rajdu Paryż-Dakar…
No i każda klimatyczna za dnia kafejka zamieniająca się wieczorem w disco bar…
No cóż, albo sie starzeję, albo to nie moje klimaty 🙂 fajnie, że zatrzymaliśmy się na ten tydzień w sąsiednim Ponta Malongane, gdzie co prawda wieczorem „psy pupami szczekaja”, ale za to mieliśmy plażę prawie dla siebie i wieczorem można było o normalnej porze (a nie nad ramem) pójść spać.

O ile więc nie jesteście amatorami hardcorowych rozrywek, to unikajcie Ponta do Ouro w szczycie sezonu (wszelkie święta, przedłużone weekendy etc…).
Bo myślę, że poza sezonem to całkiem przyjemne miejsce…