Kolorowe święto Holi

…Więc chodź, pomaluj mi świat, na żółto i na niebiesko, Niech na niebie zawiśnie tęcza malowana Twoja kredką...

Kto pamięta te lekka piosenkę? Otóż przyszła mi do głowy bo hinduski świat nieco ponad tydzień temu celebrował kolorowe święto Holi.
Obchodzony nie tylko w Indiach, ale także w wielu krajach gdzie występuje duża populacja Hindusów (głównie USA i UK), Holi to jeden z najradośniejszych festiwali w roku – symbolizuje zwycięstwo dobra nad złem oraz stanowi powitanie wiosny.
Polega on na wzajemnym obrzucaniu się i wylewaniu na siebie kolorowych farbek, trochę jak nasz śmigus-dyngus, ale z dawką koloru.
Ponieważ w RPA mieszka dość duża liczba Hindusów, można by się spodziewać, ze festiwal Holi będzie celebrowany również tutaj, zwłaszcza w Durban, gdzie jest ich najwięcej. A tu nie. Holi to jeden z festiwali prawie całkowicie ignorowany przez świat hinduski w RPA, a to dlatego, ze uważają oni, ze jest to totalna komercjalizacja ich święta i obchodzenie go w taki sposób jak obchodzone jest obecnie w Europie czy USA nie, ma nic wspólnego z oryginalnym hinduskim świętem… Pewnie maja racje, ale czy ja bym się obrażała na choinkę na Hawajach??? W każdym razie Holi dopiero w tym roku zorganizowany był w RPA po raz pierwszy i to nie w Durban, a w Capetown. W ostatnią sobotę był obchodzony w Johannesburgu.
Niestety, obowiązywały bilety wstępu, które szybko zostały wyprzedane… Tak więc do następnego roku… Jak na razie, ku uciesze oczu zdjęcia (nie moje!) które udało mi się znaleźć w internecie.

20 thoughts on “Kolorowe święto Holi

  1. U nas to święto obchodzimy po prostu… na ulicy! Na Mauritiusie ponad 65% populacji to Hindusi, więc zabawa jest niemała. To najfajniejsze święto jakie znam! Ludzi stają się tacy sobie bliscy! A może wprowadzimy święto Holy do wszystkich państw na świecie? 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  2. Słyszałem, iż Hindusi w RPA w większości jako pierwszy język użytkowy to j. Angielski i mentalnie społeczność ta, jest bardzo zbliżona do Białych angielskojęzycznych. Moje pytanie brzmi. Czy Hinduskie kobiety podobnie jak w Indiach chodzą na codzień w strojach Indyjskich jak Saree czy na dobre przeszły na zachodnią modę?

    Polubienie

    • Zgadza się, dużo bliżej im kulturowo do białych niż do jakiejkolwiek innej grupy etnicznej. Hinduskie kobiety tutaj są bardzo wyemancypowane, jeśli w ogóle noszą sari to tylko w piątek ze względów kulturowych. Nawet Muzułmanki są dużo bardziej nowoczesne niż gdziekolwiek indziej, bardzo niewiele z nich nosi burki, część zakrywa włosy, ale też nie wszystkie. Generalnie ubierają się po europejsku.

      Polubienie

  3. Byłam w Indiach w czasie tego Święta 🙂 Rewelacyjna zabawa, tyle, że potem część ubrań nie nadawała się kompletnie do chodzenia 🙂
    Może w tą środę umieszczę kilka zdjęć, łącznie z fotką na której jestem ja cała w kolorowej farbie 🙂

    Polubienie

Co o tym myślisz?